Remmelt koos voor fiets in plaats van tweede auto

Hoe zou het zijn om je dagelijkse afspraken vanaf nu op de fiets te doen? De Fietswissel laat mensen zien die in Den Haag wonen of werken en met de fiets gaan in plaats van met de auto, trein, tram of bus. Zij ontdekten wat het fietsen opleverde qua geld, tijd en gezondheid. Remmelt C. Mastebroek (36) verruilde de autorit naar zijn werk voor een fietstocht door de natuur.

“Ik fiets dagelijks van Monster naar mijn werk op de IC in HMC Westeinde. Dat doe ik op mijn nieuwe gravel bike, een racefiets met dikke banden. Ik kan me bijna niet meer voorstellen dat ik vroeger elke dag met de auto naar mijn werk ging. Als verpleegkundige op de intensive care zijn mijn dagen intensief, zeker nu in covid-tijd. Ik zie zieke mensen en vaak ook dode mensen. Het is heerlijk om na werk mijn kop leeg te fietsen in de natuur.

Remmelt

Nog gezonder

Eerst werkte ik in Rotterdam en ging ik met de auto vanaf mijn toenmalige woonplaats Scheveningen. Al snel ruilde ik de auto in voor de elektrische fiets en fietste ik 34 kilometer heen en dezelfde afstand terug. Toen we naar Monster verhuisden en ik mijn huidige baan in Den Haag vond, verruilde ik de elektrische fiets zelfs in voor een gravel bike. Nog gezonder!

Het ziekenhuis waar ik nu werk is 12 kilometer van huis, maar ik fiets om zodat ik langs de zee en duinen fiets. Als ik dan thuiskom na deze tocht, heb ik weer alle ruimte voor mijn vrouw en kinderen van 4, 2 en ons baby’tje van net 3 weken oud.

Tweede auto

Het begon allemaal toen mijn vrouw en ik het idee van een tweede auto bespraken. Ik wilde alles behalve twee auto’s voor de deur! Wij zijn veel met duurzaamheid bezig en dit staat er voor mijn gevoel haaks op. Maar de realiteit was, dat als ik om het weekend moest werken, mijn vrouw nergens heen kon met de kinderen. Toen hebben we besloten om een tweedehands elektrische fiets te kopen en het zo maar eens te proberen. Ik werkte toen in het Erasmus MC in Rotterdam. Vanaf het huis in Scheveningen was dat dus 68 kilometer per dag!

Eigen momentje

Nooit gedacht dat ik het zo heerlijk zou vinden. Ik moest me vaak om 7 uur melden, dus stapte ik om 6 uur ’s ochtends op de fiets. Om half 7 was ik dan halverwege, in Midden-Delfland en nam ik even pauze. Met de ochtenddauw op de wei en nieuwsgierige koeien voor mijn bankje nam ik dan een kopje koffie uit mijn thermoskan. Echt even een eigen momentje. Dat is schaars als vader van jonge kinderen. Aangekomen op mijn werk, hoefde ik niet de hele parkeergarage door, maar zette ik de fiets bijna naast de kleedkamer en begon ik opgeladen aan de dag.

Mentale gezondheid

Sinds een paar weken heb ik dus een snellere fiets waarbij ik gewoon zelf moet trappen. Dat heb ik besloten omdat ik nu weer in Den Haag werk, in HMC Westeinde. Dat is 12 kilometer, dus een stuk dichterbij. Al fiets ik altijd een paar kilometer om, omdat ik dan langs de zee rijd. ’s Ochtends de zeewind in je gezicht is helemaal top! Soms kan het ook guur zijn, zeker in de winter. Maar ik ben van mening: slecht weer bestaat niet, alleen slecht gekleed.

Het grote voordeel van mijn nieuwe fiets is dat het nog sportiever is dan de elektrische fiets. Ik merk het aan mijn conditie, maar misschien nog wel belangrijker: mijn mentale gezondheid. Ik kan je zeggen: contact met de natuur doet de mens goed. Asfaltwegen, boze mensen, uitlaatgassen doen de mens geen goed. Aarden en ontladen wel. Nu ik dit gewend ben, wil ik nooit meer met de auto!”