Jerryt (36) doet alles op de fiets. Hij gebruikt zijn fiets dagelijks om naar zijn werk te gaan maar ook om te sporten en te winkelen. “Mijn vriendin heeft wel een auto maar ik maak daar zelden gebruik van”.
Jongs af aan, ik heb nooit een auto gehad, dit is hoe ik leef. Ik was er vroeg bij en had een sterke drang om te leren fietsen. Toen ik twee was, kon ik al zonder zijwieltjes fietsen. Sindsdien gebruik ik mijn fiets overal voor. Toen ik nog in Amsterdam werkte, fietste ik vanaf Kijkduin naar Den Haag Centraal, daar pakte ik dan de trein naar Amsterdam en in Amsterdam had ik een andere fiets staan waarmee ik van het station naar mijn werk ging.
Van Kijkduin naar Den Haag Centrum, Da’s zo gefietst
Dat ik dagelijks in beweging ben en op gewicht blijf. Maar ik kan ook goed nadenken op de fiets. Ik vind de fiets ook veel makkelijker in gebruik dan bijvoorbeeld de auto. Ik fiets dagelijks naar de binnenstad en dat is met de auto niet te doen. Het is ontzettend duur en moeilijk bereikbaar. Op de fiets ben je heel mobiel en vrij. Je kan onderweg gemakkelijk stoppen om boodschappen te doen of bijvoorbeeld pakketjes weg te brengen. Voor mij zijn er dus veel voordelen aan het dagelijks gebruik van de fiets.
Hoek van Holland, door de duinen langs de zandmotor. Ik doe ook aan wielrennen. Dus ik gebruik de fiets niet alleen om ergens te komen, het is ook een sport die ik graag beoefen. Een andere route die ik erg mooi vind is door de polders, de kant van Midden Delfland op. In de stad vind ik de route langs de Weimarstraat en de Regentesselaan het allerleukste omdat je daar langs winkels en terrasjes fietst. Ik moet daar regelmatig in de remmen knijpen omdat er dan vrienden op het terras zitten, dus dan heb ik een leuke pitstop onderweg.
Ik werk zelf bij de gemeente en wat wij in cijfers zien is dat ongeveer de helft van de auto’s die je op straat ziet, een afstand van minder dan 4,5 km aflegt. Afstanden waar je prima de fiets voor kunt gebruiken. Uit verkeersrapporten is gebleken dat in andere steden, denk aan Amsterdam of Utrecht, dit ook veel meer wordt gedaan. Dus waarom mensen in Den Haag minder snel de fiets pakken voor korte afstanden heeft denk ik met name te maken met de verkeersveiligheid en misschien ook de kwaliteit van de fietspaden. Maar als je op een fatbike of scooter kan stappen kan je ook fietsen. Soms heeft het natuurlijk ook te maken met andere redenen, zoals iemands gezondheid. Dus je kunt niet altijd een oordeel hebben. Maar fietsen kan juist ook een hele positieve uitwerking hebben op je mentale en fysieke gezondheid. Toen ik vroeger een tijdje in Amerika woonde en genoodzaakt was om alles met de auto te doen, zag ik wat dat deed met mijn lichaam. Ik voelde me veel minder fit en had veel meer stress. Ik gun andere mensen ook meer fitheid en minder stress. Mijn advies; laat de auto staan en stap op de fiets!
Ik woon in de wijk die wordt afgesloten, dus die is dan even minder goed bereikbaar. Zodoende ben ik ermee bekend. Ik ga heel graag kijken op 12 augustus maar word rond die tijd ook voor de eerste keer vader dus weet niet of dat gaat lukken. Maar als de baby er nog niet is, ben ik er zeker bij!
Den Haag Fietst! is een initiatief van gemeente Den Haag en fietspartners in de stad.