Goedkoper, gezonder, groener en vaak net zo snel. De Fietswissel laat mensen zien die in Den Haag wonen of werken en met de fiets gaan in plaats van met de auto, trein, tram of bus. Zij ontdekten wat dit oplevert. Daphne Koenders (31) maakte voor haar werk heel wat autokilometers. Voor Den Haag Fietst test ze een week lang of een speed pedelec een alternatief is.
“Ik doe er alles aan om zo groen mogelijk te leven. Ik koop zo min mogelijk plastic, maak grondig overwogen besluiten over vliegreizen, eet geen vlees en verbouw zelf groenten en fruit. Toch zit ik 5 dagen in de week in de auto. Ik woon in Rotterdam en reis een of twee dagen per week naar Den Haag voor mijn werk als freelance redacteur. De rest van de tijd werk ik als paardencoach en ben ik veel bij mijn paard in Gouderak, waar ik alleen met de auto kan komen.
Daar ben ik qua duurzaamheid echt niet trots op. Het begon zo te knagen dat ik op zoek ging naar alternatieven. Ik wilde al langer gaan fietsen, maar op een gewone fiets is 48 kilometer per dag wel echt ver. Het kost dan ook te veel reistijd. Toen ik via Den Haag Fietst! een week een speed pedelec kon proberen, leek dat me een interessant experiment.
In het begin moest ik even wennen aan deze fiets die gemiddeld 30 kilometer per uur gaat. Op lange rechte stukken tikte ik met hard trappen soms de 40 aan. Maar vaak reed ik slechts 25 kilometer per uur. Andere weggebruikers anticiperen niet op jouw snelheid. Daarnaast moet je net als gewone fietsers stoppen bij stoplichten en kun je niet altijd inhalen op de drukke fietspaden. Bovendien bestaat Randstedelijk Nederland ook uit kilometers industrieterrein met om de 100 meter een stoplicht of haaientanden. Allemaal redenen waardoor ik niet de snelheid haalde die de speed pedelec potentieel in zich heeft.
Na een paar dagen vond ik routes met weinig stoplichten en wist ik dat ik met een paar kilometer omrijden door prachtige groene gebieden kon fietsen. Dat veranderde alles! Ik was er veel sneller en begon van de ritten te genieten. Het is heerlijk om door het groen te zoeven, in plaats van in de file te staan.
Het fietsen op de speedpedelec is zo licht dat ik niet perse verbetering merkte in mijn conditie of spierkracht. Toch bewoog ik elke dag ongemerkt wel twee uur extra, dus dat is mooi meegenomen. Ik merkte wel dat ik er vrolijk van werd en dat ik er energie van kreeg.’s Ochtends begon ik gelijk fris aan de tocht om ’s avonds met een uitgewaaid hoofd weer thuis te komen.
Al met al is de speed pedelec zeker een interessant alternatief. Vooral merkte ik een groot verschil in mijn portemonnee. Ik hoefde helemaal niet te tanken en geen treinkaartjes te kopen!”
Den Haag Fietst! is een initiatief van gemeente Den Haag en fietspartners in de stad.